torsdag 15 januari 2015

Tröskelpass löpband, 60 min 14 km/h 2% lutning. Framfotsrunda 252

I dag vek jag ner mig. Hade först tänkt mig att springa ett lite lugnare pass i det kuperade Spånenområdet. Men SMHI hotade med både blötsnö och hård blåst, var inte så sugen på det. Så på lunchen plockade jag ihop grejer så jag kunde komma till gymmet direkt efter jobbet. Men det blev aldrig något snöfall här. I stället steg  tempen till 2-3 plusgrader och det blev regn i stället.

Men det lockade inte att springa på löpband ändå. Jag har inga problem med att springa i regn, lider aldrig under passet. Men efteråt när man ska hem, då är det inget vidare att kliva in blöt och svettig i en bil. Cykla 5 kilometer som jag gör på våren och sommaren när jag springer i Spånenområdet är inget vidare. För man blir helt nerkyld halvvägs hem. Så hade jag inte haft löpband så hade jag med all sannolikhet hoppat över dagens pass.

Bandet som jag gillar mest var lyckligtvis ledigt. Efter 10 minuters uppvärmning så satte jag bandet på 14 km/h och 2% lutning. Var lite stum och stel i vänsterhälen inledningsvis och hade lite svårt att hitta en bra rytm. Kändes lite obekvämt och luften var torr. Kom rätt snabbt in i 4-taktsandning höll det under hela passet. Hade inte riktigt bestämt hur länge jag skulle köra, minst 40 minuter i alla fall. Men allteftersom tiden gick kändes det lite bättre med både den torra luften och rytmen. det blev samma känsla som förra gången då jag körde med samma inställningar. Pulsen stiger rätt högt till slut men andningen är under full kontroll, däremot blir jag väldigt trött muskulärt. När jag kör tempopass utomhus blir det inte samma känsla, då känns det som att det är andningen som är den begränsande faktorn.

Dagens löpbandspass

 Det blev 60 minuter totalt. Med en sakta stigande puls. 146 i medelpuls 161 i slutpuls. runt 150 efter 30 minuter. Hade nog blivit något slag högre om jag inte stannat 2 gånger under passet, inga långa stopp, ungefär 1 minut vardera gången, första gången för att svara på ett sms, andra gången för att det åter brände under hälen.
Inte bra. Förstår inte varför. Vet inte om det beror på att jag brände sönder den fullständigt under mitt första Växjölopp för 6 år sedan? Efter det loppet kunde jag inte sätta ner hälen på 2 veckor efter att ha fått en stor blåsa under hälen.

Om jag ska kunna springa ett halvmaraton måste jag hitta en lösning på detta, inte så kul att behöva stanna för att ta av sig skon och sedan sätta på den igen under ett lopp.

Igår körde jag rodd + ct 20+20 minuter 180 watt på båda, därefter 4 olika hoppövningar. Kändes lite bättre denna gången. Blev inte lika trött efteråt. ska försöka få till dessa hoppövningar ett par gånger i veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar