tisdag 13 januari 2015

Terrängintervaller 6*1000 m? Framfotsrunda 251

Körde detta intervallpasset en gång förra året och jag upplevde det som extremt svårt och jobbigt, kanske därför det bara blev en gång det året? Var dock lite längre fram, i mars eller april. Dagens 6*1000 meters intervaller var de första utomhus sedan i somras tror jag. Det var med lite ångest jag drog igång dom idag. Men samtidigt vet jag att dom är nödvändiga för att få upp snabbheten lite.

Blev en lite annan sträckning denna gången, kanske lite för kort dessutom. Körde efter de nyuppsatta kilometermarkeringarna i det nyrenoverade Spånenspåret. Men enligt klockan var det bara 980 meter. Svårt att veta hur dom mätt spåret, har dom också använt GPS-klocka? Det är några tvära kurvor, den ena i lite mer än 90 grader sådant brukar Garminklockan var känslig över. På rundbana mäter Garmin helt fel, men då mäter den åt andra hållet, den mäter längre än vad det verkligen är, idag kortare. Så man vet inte riktigt värdet på intervallerna. Det är stor skillnad på 980 eller 1000 meter.

Dagens intervaller

Den första intervallen gick bra men blev lite ojämn och något för snabb. Den andra var hemsk, alldeles för hård öppning och en mental felbedömning av när den skulle ta slut, de sista 300 meterna var hemska, trodde hela tiden att efter nästa lilla krök så är det färdigt men den sista lilla knixen ville aldrig komma. När det kändes som jag gjort 800 meter så var det mer än 500 meter kvar. Dessa 2 första gick i 3:50 tempo enligt klockan de övriga gick i 3:55-3:58 tempo ungefär. Dessa var mer kontrollerade och kändes helt okej.
Pulsen landade på 164 ungefär i slutet på varje intervall. Kom in i 3-taktsandning efter ungefär 300 meter. Det svåra är att hitta jämnheten, särskilt när det är kuperat som det var idag. Det är i mitten som det är riktigt besvärligt då är terrängen som en tvättbräda, har en bild här under som på ett hyfsat sätt illustrerar terrängen. Då är det lätt att komma ur rytmen, det gjorde jag på den andra intervallen, på den gick jag på lite för hårt i det kuperade mellanpartiet och fick betala ett högt pris de sista 2-300 meterna. Känns lite snopet när jag inte vet om det är 1000 meter eller 980? Men får kvitto på det när jag testar på bana lite längre fram. Men dessa i dag gick lite saktare än förra årets, skiljer nog nästan 10 sekunder. Men de förra året var lite hårdare rent känslomässigt också. Nu kan jag ändå tänka mig att göra om detta passet, det kunde jag inte efter förra året. Tror det är effektivt med att springa på lite hårdare i kuperad terräng. Att det ger bra betalt även på flacka intervaller senare under säsongen.

Från det kuperade partiet av intervallerna.


Underlaget var bra, Hade mina Asics DS racer. Kändes bra i både häl och vad samt fötter, under intervallerna. Men på nedjoggen stramade det överallt i ovan nämnda kroppsdelar, ändå ett tecken på att jag tagit ut mig. Är nöjd med känslan. Särskilt på de 4 sista då jag hade ett fint flyt i både andning och löpning. Visst gick dom 10 sekunder långsammare. Men att göra 6 stycken som den andra intervallen blev hade jag aldrig klarat mentalt.

Det är någon slags hatkärlek över intervaller, särskilt dessa 1000 meters. De är så lynniga och svårbedömda, blir vilan lite för lång mellan intervallerna, som den blev idag, så blir ofta öppningarna något för hårda och det blir extremt tungt i slutet. Men när man får till bra öppningar så kan avslutningen bli helt perfekt och man orkar till och med att få till en spurt. Känslan av den intervallen med spurten är underbar medan den andra är hemsk, ändå går dom oftast lika snabbt. Det som jag dock är lite osäker på är hur hårt man ska köra dessa? Det kanske ska vara blodsmak i munnen för att göra mest nytta?

Igår körde jag ett halvhårt cykelpass på gymmet, 60 minuter totalt, med 20 minuters inledning och avslutning i 200 watt, 95 i kadens. I mittenpartiet vred jag upp till 250 watt i 20 minuter, då fick jag upp pulsen rejält och det var 20 tuffa minuter, möjligt att dom satt i lite idag, men det kändes okej i benen under intervallerna idag. Har inte sprungit sedan i lördags. I söndags körde jag som vanligt 20+20 minuter med rodd + CT, 180 watt som vanligt. Därefter 15-20 minuters olika hoppövningar, Måste försöka få till detta lite oftare. Känner att jag är lite svag i hoppen jämfört med förr om åren.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som att underlaget är bättre hos dig än här i Stockholm. Riktigt dåligt just nu, och inte ens med broddar skulle jag ge mig på intervaller.Hoppas dock kunna komma ut snart, för löpbandet är verkligen inte min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urban.

      Ja, i går var det bra men vi har också haft det besvärligt bitvis. Jag har ju kört intervaller hela hösten på band och tyckt det funkat fint. Men blir lite osäker på om det haft samma effekt som utomhus?
      Nu har jag de senaste gångerna, efter lite vadproblem sprungit i kuperad terräng igen. Jag märker dock att jag blivit svag i uppförsbackar, om det beror på monotonin på bandet eller inte vet jag inte?
      det svåra med intervaller utomhus är att ta ut det sista när det går tungt, på band ställer man in farten och bestämmer en tid man ska köra och sedan är det bara att ta i. Men utomhus så sänker jag gärna farten.
      Men dessa kuperade tusingarna tror jag gör nytta. Det måste dom bara göra när dom är så plågsamma.

      Du verkar köra på rätt bra med mycket volym sista tiden. Själv har jag inte kunnat springa långpass på 5 veckor för en krånglande vad. Hoppas kunna denna helgen.
      Som du säger, vi ger oss inte.

      Nisse

      Radera