torsdag 22 januari 2015

Progressiv distans med lite backe, 13,7 km, 4:14 tempo. Framfotsrunda 255

Har haft en strulig dag på jobbet med mycket trilskande maskiner som stulit fokus och tid från mina ordinarie arbetsuppgifter, över halva dagen. Som väl var så löste sig allt till 16:00. Så jag kom ändå hem i tid som jag vill.

Frustrerad och irriterad tog jag mig an dagens pass med en dålig känsla och hade inga större förhoppningar om att det skulle kännas bra. Hade på förhand bestämt mig för att springa ute, men det har snöat en del sista dagarna, så ett pass i Spånenområdet är uteslutet nu på ett tag, så jag är förpassad till cykelvägar och asfalt. På morronen när jag skulle cykla till jobbet så var cykelvägarna i ett uselt skick, 4-5 cm snömodd, helt omöjligt att springa i. Men till min stora glädje och ännu större förvåning så hade kommunen trots allt skottat till kvällen. Så det var väldigt fina förutsättningar, bara på ett fåtal ställen som dom haft lite för bråttom och glömt sätta ner snöbladet ordentligt. Men det var under så kort sträcka att det knappt bör nämnas, men jag gör det ändå eftersom jag har en förkärlek att gnälla.

Dagens pass

Det har byggts nya vägar i Alvesta. Tanken är att minska trafiken inne i villaområdena i östra Alvesta, en sorts förkortad ringled. Jag har bara kört med bilen en gång där, jag slogs direkt av att det är i princip konstant lutning hela vägen. Det flackar bara ut på något enstaka ställe. Så jag tänkte testa att köra lång backintervall där. Tog det hyfsat lugnt på vägen dit, 4,73 km. Fick stanna två gånger, vid trafikljus och järnvägsövergång. Hade ungefär 4:20 tempo dit. Kändes lite segt och oinspirerat. det var precis att jag kom in i 4-taktsandning.

Väl framme vid den nya vägen så tog jag en liten paus. Jag ville inte gå på för hårt och riskera att kollapsa halvvägs i backen. Den är 1,7km lång ungefär och har en höjdskillnad på 30 meter totalt, men problemet var att den flackade ut på mitten och gick lite utför också. Så den sprang jag bara en gång, hade 4:20 tempo upp. Kändes bra då backen annars är väldigt jämn i sin lutning, blir ett bra och jämnt tempo. Men på vägen upp såg jag en annan anslutning. Från toppen tog jag den ner och sen en gång upp. Den visade sig vara bättre, även om den flackar ut lite på mitten så är det bara uppför, 40 meters höjdskillnad på cirka 1,36 km, bara 3% lutning. Men på ett väldigt jämnt och fint sätt. Sprang den på 4:20 tempo ungefär, men då fick jag gå över i 3-takt sista 400 meterna. det som jag gillar är att det är många krökar på vägen så då blir det lite lättare när man slipper se toppen alldeles för långt borta. Man kan dela upp backen i hanterbara delar.

På vägen hem tänkte jag ta det lugnt, men det kändes oförskämt bra, så jag tryckte på rätt bra sista 4-5 km. Hade mellan 4:10-4:15 tempo, då fick jag ta i rätt bra, särskilt sista 2 km. Men känslan var bra. Kände mig starkare än på länge i kroppen. Jag märker att om det är lite svagt utför så kommer jag perfekt i steget och det känns fantastiskt bitvis. Som att allt faller på plats då, men sen när det blir flackt så försvinner den känslan. Det är lite märkligt.

Hade lite känningar i vänsterhälen bitvis. Men inget som störde under löpningen, tack vare att backen är så jämn och förhållandevis flack så kändes det bra i hälen och hälsenan. Hade mina Adidas idag. Kändes bra. I detta tempo är dom perfekta.

I går körde jag gympass, rodd lite hårdare än vanligt, 195 watt, ct i 180 watt, 20 + 20 minuter totalt. Därefter, 15 minuters olika hoppövningar. Kände mig pigg på rodden. Lite frustration från jobbet även på den som ville ut.