tisdag 20 januari 2015

Löpbandsintervaller, 8*4 min. 16 km/h, 2% lutning. Framfotsrunda 254.

Blev ett helt okej pass. Hade helst velat köra ute, men det har kommit snö både i går och idag. Så ett lite snabbare pass ute var inte riktigt att tänka på. Efter 15 minuters uppvärmning i 10 km/h så drog jag igång

Hade bandet på 2% lutning och 16km/h, 3 minuters vila mellan 4 minuters intervallerna, varav 20-30 sekunder helt stilla, sedan 30 sekunders gång, därefter 2 minuters joggvila i 8-9 km/h. Den 4:e intervallen var tyngst mentalt. Hade först tänkt mig 6 stycken. Men tänkte att jag kunde tänja lite på gränserna. Pulsen väldigt jämn på de olika intervallerna. Slutpuls på runt 158 på den första och sedan steg den ungefär med 1 slag/intervall. Den sista slutade på 168. Det blev 3-takts-andning efter ungefär 1 minut, 3 minuter i 3-takt/intervall kändes bra. Som innan så blir allt så mycket mer kontrollerat på bandet. Det var ett tufft pass, men jag har varit tröttare efter dom passen då jag kört 6 minuters intervaller något saktare. Det är bra att ha kört 6 minutarna innan, då blir 4 minutersintervaller inte så jobbiga mentalt. Kändes lite i vänsterhälen under en del av intervallerna. Hade mina Asics DS racer, kändes väldigt sköna idag. Tycker ändå att förra veckans kuperade intervaller utomhus var tuffare än dessa i dag. Trots att det blev 8 stycken.

Dagens intervaller

I går kom jag i samspråk med en lite äldre man på gymmet. Jag vet vem han är och han har varit lärare alla år i Alvesta. Men jag har aldrig pratat med honom. Han kör på med allroundträning på gymmet, mest styrka, Han är 16 år äldre än mig. Vi har hälsat på varandra på gymmet men som sagt, aldrig pratat med varandra. Det blir lätt så på gym, alla är så upptagna med sitt och ibland är man för trött eller för koncentrerad på sin uppgift att det inte funkar att prata. Han har sprungit en del på löpbanden, men mest som uppvärmning, har ändå sett att han har ett fint steg. I går kom han fram till mig och frågade vad jag tränade inför. Han tyckte att jag körde på rätt hårt på de olika maskinerna. Jag sa som det är, jag har inget speciellt mål utan mer att träna. Att jag på sikt vill springa en mara men känner mig långt ifrån för tillfället.
Han berättade då, till min stora förvåning, att han själv sprungit en hel del genom åren, men att han slutade i slutet på 80-talet, efter att läkarna sagt ifrån. Han hade börjat få blod i urinen, nu efteråt så trodde han att det berodde på att han druckit för lite under passen.
 Jag frågade om han sprungit någon mara, det hade han gjort, 4 stycken tror jag det var. I alla fall 3 stycken Stockholmsmaror, tror dom var i rad, den sista 1988, den första på 3,07, den andra på 2:55, tror jag han sa. Den 3:e på 2:43. Oj, sa jag, det var inte dåligt! Tror han hade hamnat på runt 60:e plats. Som 36-åring efter 3 års rätt hårt satsande, med ungefär 9 mil i veckan fördelat på 5 pass, alltid 2 vilodagar i veckan. Han körde aldrig långpassen saktare än 4km/h tempo. Den mesta av hans träning var hård. Växjöloppet 10 km, på 34 minuter.
Jag frågade vad som var det jobbigaste att genomföra, vilket han blivit mest sliten av? Det var den första maran, sa han. Då var han för dåligt förberedd. Jag frågade honom om han inte saknade löpningen. Men eftersom det var på läkarens inrådan så var det ett lätt beslut att ta, samt att eftersom han körde så hårda träningspass så blev det rätt jobbigt mentalt på slutet att ta ut sig så som han gjorde.

Där ser man, tänkte jag efteråt. Bland alla människor här på gymmet som är lite äldre och nu tränar rätt lugnt, finns det före detta nästan elitidrottare, det är rätt häftigt. Man vet aldrig vad som döljer sig bakom våra fasader, det inspirerar. Tror jag hade kunnat få mycket råd av honom angående löpträning, men det får bli en annan gång.

I förgår körde jag, ett vanligt gympass med rodd och ct, lite hårdare än vanligt på rodden, 195 watt. På ct 180 som vanligt. Därefter hoppövningar, 4 olika som jag kör 50 stycken av i set om 3. Tar 15-20 minuter att genomföra. Första gångerna fick jag enorm träningsvärk i magen av alla ställen, men nu har det känts allt bättre de sista gångerna. I går körde jag ct i 40 minuter, 30 minuter i 180 watt, sedan 10 avslutande minuter i 215 watt.



2 kommentarer:

  1. 16 km/h i 4 min är bra. Vet inte om jag fixar det nu. Grymt gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lennart.

      Ja, fast vill nog inte dra så stora växlar på det ändå, sprang utomhusintervaller förra veckan och då tog det emot mycket mer. På band blir det så kontrollerat och tror det är lättare än utomhus i samma farter. Det är därför jag vrider upp lutningen lite, för att få så likt som möjligt. Sedan har jag ingen aning om bandet jag kör på är rätt kalibrerat. Tycker det är bra att ha pulsklockan på mig, den får vara riktmärke och sedan får man stämma av utomhus för att se hur man ligger till i verkligheten. Det springs ju inga tävlingar på löpbanden. Första året jag kör intervaller på band så får se framåt våren om det är rätt för mig eller inte.

      Ser att du kommit igång igen efter en tids frånvaro. Hoppas att allt känns bra efter din skidskada?

      Radera