söndag 28 december 2014

Tröskelpass på löpband, 60 minuter, 14 km/h, 2% lutning. Framfotsrunda 242.

Blev ett helt okej pass. Det kändes bra i vänstervaden under hela passet, så snart hoppas jag åter kunna köra normal löpning utomhus. På något underligt sätt känns det inte som att man springer på riktigt när man springer på löpband, ändå är det helt okej ansträngningsnivå. Det är precis som man missar pass på pass nu. Men jag har i princip kunnat köra på som vanligt om man bortser från långpassen. Det har blivit löpning i princip varannan dag.
Nu har jag missat 3 lördagar i rad. Får se om jag kan få till något nu kommande dagar. Hade först tänkt köra ett lugnt pass ute idag, men det var lite för kallt, runt -12 på förmiddagen. Får lätt problem med luftrören efter löpning när det är under 10 minusgrader ute

Började med 10 minuters uppvärmning. Hade mina Asics ds racer. Lätta och fina skor. Hade bandet på 2% lutning hela tiden. Körde med 4-taktsandning under hela fartdelen, förutom dom 5 sista minuterna som jag körde i 3-takt. Det kändes väldigt kontrollerat ända fram till 50 minuter, sedan började det gå rätt tungt och jag fick ta i rejält sista 10 minuterna. Blev även en kort paus då bandet stänger av sig efter en timme. Då passade jag även på att ta av mig skon då det hade börjat bränna rätt rejält under vänsterhälen av friktionen från strumporna. Det kändes lite i vänsterhälen under delar av passet, men bara ett svagt molande. Det blev 60 minuter med 14 km/h. 2% lutning hela passet.

Dagens pass  Medelpuls på runt 150 och max på lite över 160. Steg sakta men säkert under hela passet.

Det märks att man är ledig nu, tycker kroppen tar emot träningen på ett bättre sätt när man får sova ut lite längre än vanligt. Det var så tydligt under gårdagens pass då jag kände mig riktigt pigg på roddmaskinen, hade inget som helst problem att snitta 195 watt. Jag tycker att förmiddagsträning är det bästa om jag får välja helt fritt. Efter en bra frukost runt 7:30 så blir det lite lugnt fixande med lite småsaker och sedan är det lagom att dra igång träningen runt 10-tiden. Efter träningen blir det lunch och resten av dagen går i ett lugnt tempo med en promenad på eftermiddagen som lite "återhämtningsträning" En eller två öl och en bra film, liggandes i soffan och man mår hur bra som helst. Nu har det gått några dagar av julledigheten och jag börjar komma in i rutinerna som följer i ledighetens spår. Det blir förstås inte så mycket annat "nyttigt" gjort. Men allt har sin tid och just nu har träningen en framskjuten plats i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar