lördag 6 december 2014

Långpass, 21 km med 8 km fartökning, framfotsrunda 231.

Blev lite tuffare än väntat och känslan var att det gick lite snabbare under farthöjningsdelen än vad det gjorde.

Dagens långpass med Garmin

Hade ett cykelpass i går kväll på 50 minuter med 5 minuter riktigt hård cykling insprängt i slutet, vet inte om det satt i kroppen, fast jag kände mig ändå pigg i benen i dag.

 Inledde med att springa 11 km runt Bergundasjön, den första km blev inte loggad, men den var lugn och fin i ungefär 4:45 tempo. Varvet runt sjön gick också i 4:45 tempo i snitt. Det är lite småkuperat runt Bergundasjön, till skillnad från varvet runt Växjösjön som är nästan helt flackt.

När jag kom fram till Växjösjön hade jag tänkt mig en fartökning i nästan 2 varv, eller 8 km. Ville ligga i bekväm 4-taktsandning och hade ingen koll på tempot utan gick helt på känsla. Det skulle helt styras av andningen, tanken var 4-taktsandning, fast i mellanregistret. De första 2 km var i medvind och kändes väldigt lätta. Trodde dessa gick i 4:10 tempo men det var närmare 4:20. Efter 2 km kom jag till sjöns norra ände och det blev först lite sidvind sedan motvind i 2 km. Totalt under dessa 8 lite snabbare km var tempot ungefär 4:22, men känslan var 4:10-4:15. Det blev dessutom väldigt jobbigt på andra varvet och ansträngningen blev de sista 2 km väldigt hög. Gick inte över i 3-taktsandning men borde nog gjort det. Det var ändå skönt att få trycka på lite efter en annars lugn vecka. Det var precis en vecka sedan jag sist körde i 4-taktsandning. Hade nog tänkt mig att ansträngningen från första varvet som var helt enligt planerna skulle fortsätta även under 2:a varvet men det gick inte idag.

Annars kändes det bättre i både vänsterhälen och i högerfoten. Hade mina Adidasskor. Efter dessa 8 lite snabbare km var jag väldigt stum och stel på de 2 sista km hem. Sprang inte direkt hem heller, kände mig tvungen att pusta ett par minuter efter fartdelen idag, det räckte för att hinna stelna till.

 Detta blev en lite för hård avslutning på återhämtningsveckan. Men hoppas ändå att den lugna löpningen i veckan gjort att kroppen åtminstone fått tillräckligt med återhämtning.

Jag gillar att variera långpassen, tycker jag blir stum och stel i benen om hela rundan går i 4:50 tempo. Det blir tröttsamt muskulärt, när jag gör lite fartökningar så blir det en mer jämnt fördelad trötthet och på något paradoxalt sätt så känns det inte så slitsamt.

Ska prova i julhelgen att köra på lite hårdare en hel sådan här runda, men då lite mer utvilad. Är lite orolig för att min dagliga träning som jag hållit på med över en månad nu, kanske inte är så effektiv ändå. Att jag inte får tillräckligt med återhämtning. det blir extra kort återhämtning till mina långpass dessutom,  eftersom jag alltid kör dom på förmiddagen. Som idag, det är bara 15-16 timmar mellan passen.  Det blir lite svårt att dra helt korrekta slutsatser när jag så sällan kör långpass på kvällarna. Kände av de 2 ölen jag tog igår lite grann. Lite seg känsla under dagens första timmar.

Vägde dessutom mina kläder efter passet samt efter att ha tvättat och torkat dom, det regnade inte under dagens pass så viktökningen var bara av svett. Kläderna vägde 2,2 kg efter passet och 1,4 kg efter tvätt och torkning.

Nu på kvällen känner jag mig rätt så pigg trots allt, passet slet inte så hårt som det kändes att det skulle göra precis efteråt.

3 kommentarer:

  1. Grymt pass, vissa av dina träningspass känns spontant som riktigt jobbiga pass. Är väl det som är meningen med dem :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ja, fast en del pass blir för hårda, eller rättare sagt känslan att det varit hårt. Har märkt att om jag lagt in en fartökning mer mitt i passet i stället för som detta passet då allt kom i slutet. Då blir det en mycket bättre känsla efter passet och troligtvis bättre effekt.
      Men vad som är rätt eller fel är så individuellt, och för egen del kör jag inte speciellt strukturerat. Man hade behövt en exakt kopia av sig själv för att veta vad som ger bäst effekt på lång sikt.

      Radera