onsdag 15 oktober 2014

Träning mot jobbfrustration.

Vissa dagar är det tungt på jobbet, det mesta går emot tänkta planer och frustrationen ackumuleras under dagen. Vissa veckor är det som om dessa dagar läggs i sjok om 2 eller 3 dagar. När man är mitt i en sådan period är det ohyggligt tungt bitvis. Maskiner som bråkar och lever sitt eget liv, datorer som vägrar samarbeta med oss människor. Det hjälper inte att kämpa rent fysiskt mot dessa, det blir bara än värre.

 De få saker som är positiva när man är mitt i denna eldkula av problem är att tiden tycks försvinna, man lever verkligen i nuet, all fokus ligger på att försöka lösa problemen. Men efter många år sliter det rejält på psyket, att alltid vara beredd på att det ska komma nya problem. Jag har genom åren blivit allt sämre på att tåla stress och för varje gång det händer så tar det längre tid att komma tillbaka till lugnet som fanns på morronen innan jobbet började.

Jag har under hela mitt arbetsliv haft motionen som ventil, då sköljs den under dagen uppdämda nervositeten och frustrationen oftast av och efter ett pass så känns det bättre. Tror många lever under dessa omständigheter. Är det rätt att leva sitt liv så? Hade det inte varit bättre istället ha en lite lugnare tillvaro jämnt under dagen, slippa dessa ständiga toppar och dalar i humöret?

Får ändå försöka se det på ett så positivt sätt som möjligt, jag har trots allt ett jobb och en kropp som funkar okej, det är inte alla som har det.

Men vi har alla vår bubbla av bekymmer och glädje att ta hand om. I dag var det en sådan dag. Så det var en sådan härlig känsla i kroppen efter att ha avslutat gympasset. Kunde ta i riktigt bra på roddmaskinen och slog nytt rekord på den igen, 215 i medelwatt, första gången som 5 km avverkades under 20 minuter, 19:35. Löpningen har stått still rent resultatmässigt sedan jag bytte löpsteg men jag känner ändå efter drygt 200 rundor och över ett år med den nya löpstilen att jag är på rätt väg. Skulle vilja träna bara löpning men min kropp håller inte för löpning varje dag. På semestern funkar det bra när det finns mer tid för återhämtning. Men nu under hösten märkte jag tidigt att jag inte hinner återhämta mig ordentligt efter ett löppass för att kunna köra dagen efter igen. Men det har funkat med alternativ träning, har i höst koncentrerat mig på roddmaskin och crosstrainer. Roddmaskinen var tungt i början, blev otroligt trött muskulärt men där har jag utvecklat mig riktigt bra, fast till vilken nytta för löpningen? Har ökat effekten från runt 130 till nu över 200 i medelwatt. Känner mig starkare i ryggen.

Men har samtidigt lagt på mig över 2 kilo, det är ändå löpningen som är det som känns viktigast för mig, men om jag ska sänka mina tider så krävs det mer löpning, mycket mer. Kanske upp mot 10 mil i veckan för att göra verkliga förbättringar men jag vill samtidigt inte gå sönder igen, har haft 2 långa uppehåll under det senaste året bara för att jag ökat mängden för mycket och för snabbt, nu har jag hittat bra balans och kör löpning varannan dag. Det funkar bra för närvarande och de enda bekymmer jag har med löpningen är lite efterhängsna hälproblem, men det blir sakta men säkert allt bättre.

För mig är trots allt träningen viktigast, när jag varit skadad så har det varit extremt frustrerande och jag har varit  på uselt humör de dagar jag inte kunnat träna. Det som är bra med att inte kunna köra på med enbart löpning är att det åtminstone på det mentala planet finns utrymme för förbättringar den dagen jag kan köra på lite hårdare och mer koncentrerat på löpningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar