lördag 11 oktober 2014

Långpass Runt Bergunda och Växjösjön, 4:39 tempo 21km. Framfotsrunda 202

Dagens runda.

Blev en runda i 2 olika tempo. Första 11 kilometerna sprang jag i 4:50 tempo ungefär. Sen när jag kom ut till Växjösjön så ökade jag lite så jag kom in i 4-taktsandning, då ökade farten till 4:30 ungefär, gick bra ända fram till sista 3-4 kilometerna, då kom stelhet i låren och det började gå tungt, sista 1,5 km är uppför. Men kunde hålla mig kvar i 4-taktsandningen.

Det var väldigt fint springväder i dag, i princip vindstilla, runt 10 grader och mulet. Första km var stel och gick sakta, stannade efter den och körde lite uppmjukningsövningar för mina stela vrister och hälar. De första 2 km efter det stoppet var lite sega och det kändes sådär. Sen kom svettproduktionen igång och det började kännas allt behagligare, då låg jag i 4:45 tempo. I det tempot känns det väldigt lätt och fint för mig och jag behöver inte fokusera något på andningen, däremot på tekniken och hållningen, för i den farten sjunker jag lätt i hop lite och blir slarvig. Så när ökningen kom efter 11 km idag så kändes det skönt och jag kom upp bättre med både hållning och stegen kändes allt kraftfullare. Från kilometer 11 fram till 17:e km ungefär kändes det väldigt bra, riktigt fint flyt i allt och det kändes lätt i både andning och kroppens muskler. Därefter kom stelhet i framför allt framsidan av låren och även lite brännande känningar i vänsterhälen, från friktionen mellan strumpor och fot. Det kom nästan exakt på samma ställe som förra lördagens långpass. Helt otroligt, att det kommer precis efter 18 km. Men denna gången var det något lindrigare så jag fortsatte utan att stanna och det blev inte outhärdligt som förra gången.

Jag är lite osäker på om det är rätt att köra långpassen med denna för mig rätt höga farten sista milen? För efteråt är jag väldigt trött resten av dagen, men ändå på ett skönt sätt, jag blir avkopplad och stressfri resten av dagen och det mesta som kommer i min väg hanterar jag på ett lugnt sätt. De lördagar då jag inte sprungit kommer det annars lätt rastlöshet och jag är mer på spänn de dagarna. Så långpass på lördagarna som det varit nu ett tag passar mig alldeles förträffligt. Men som sagt det kanske hade varit bättre att köra hela passet i ett 4.50 tempo, bara för att återhämtningen inte skulle bli så lång.

 I går var det gympass med roddmaskin och CT. Blev runt 170 i medelwatt på rodden i 5 km. Kändes något segt igår. CT som vanligt. Runt 160 i 20 minuter.

Vikten ligger runt 76 kg, något tyngre hela tiden, en del är nog ökad muskelvolym i ryggen och på benen av roddmaskinen samt crosstrainern. Men en hel del sitter tyvärr runt magen också. Jag önskar att jag haft lite starkare karaktär vad det gäller choklad och söta äppelpajer på helgerna men att avstå detta är svårt. Fast samtidigt kan jag inte förvänta mig någon drastisk förbättring av mina tider om jag inte kan avstå en del av det söta. Möjligt att jag vid riktigt gynnsamma förhållanden kan komma in i en period av avhållsamhet. Framtiden får utvisa om jag klarar det eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar