måndag 15 september 2014

Formtoppning?

Idag borde varit löpning på schemat men om jag ska springa Musikmilen nu kommande lördag så behövs det någon slags toppning av formen om jag ska lyckas med att komma under 40 minuter.

Loppet har en mycket intressant sträckning i centrum av Växjö samt runt sjöarna Växjösjön och Trummen, en flack bana med få och väldigt snälla stigningar, arrangör är IFK Växjö, dom arrangerar även Växjöloppet som går av stapeln 1 maj varje år. Detta är ett helt nytt lopp och om man jämför med storstäderna så är utbudet av lopp ytterst begränsat i och runt Växjö, så detta lopp är nog välkommet i löparkretsar här i trakten.

Jag är väldigt osäker på min form, har inte sprungit några lopp i sommar, hade förhoppningar om det men har haft lite känningar och skadebekymmer. Men det största hindret är mentalt. Tycker egentligen inte om att tävla. Det är jobbigt mentalt både innan och under själva loppet, fast efteråt brukar det vara en fantastisk känsla av att vara avslappnad och ibland även nöjd med resultatet, så det är som nästan allt här i livet dubbla sidor på känslospektrat.

Jag har annars sista månaden kunnat träna på bra, har efter semestern kört löpning varannan dag och sedan kompletterat med CT och roddmaskin på gymmet. Men har inte tillräckligt med riktigt hårda tempopass. Hade tänkt köra ett hårt på löpband i torsdags, 15 km/h med 0,5% lutning i 40 minuter, men avbröt efter 28 minuter, av trötthet. Då hade jag i och för sig rätt så många dagar i rad med konditionsträning.

Både igår och idag har jag kört roddmaskin och CT på gymmet, idag lite lugnare än igår, cirka 1 timme totalt varje dag. I går körde jag även 6 minuter på löpbandet med 15km/h 0,5% lutning. Det kändes helt okej. Mina fötter har känts allt bättre sista tiden, har inte så ont i hälen som innan, men det finns där som ett molande hela tiden när jag kör med minimalistiska skor.
 Den förmodat brutna lilltån är nästan helt återställd nu efter 2 månader. Har dock inte sprungit i VFF sedan dess.
På lördag blir det inte VFF, för lite tid för att hinna vänja lederna nu, får bli sakta tillvänjning på bandet framöver. I går hade jag Merrell när jag körde de 6 minuterna, kändes väldigt bra. Men på lördag, om jag ställer upp, kommer jag att köra med Salming Race. Dessa har jag inte kommit så bra överens med, bara första gången i våras då jag körde ett snabbt tempopass i dom, annars när jag försökt de lite långsammare passen med dessa så har hälen gjort sig påmind och någon gång gjorde det riktigt ont.

Kommer bli en lite annorlunda vecka, blir lite svårt att hålla sig lugnare fram till på lördag, trivs med att få bli svettig varje dag och det är ändå det som är det viktigaste med träningen för mig, att jag ska må bra av den. Samt att på lite längre sikt någon gång kunna springa ett maraton. Nu har jag åtminstone fått lite kontinuitet i mina långpass. Vikten är 2-3 kg högre än vad den var 1 maj. Mitt löfte till mig själv att dra ner på chokladen jag äter på kvällarna har jag inte infriat, nu till detta lopp är det försent. Dessutom är det bra att veta att man fortfarande har saker som man kan förbättra. Något av dessa kilon kan vara muskler från roddmaskinen men det är svårt att se med blotta ögat.

 Så, nu har jag redan på förhand dissat mig själv, men eftersom jag endast tävlar mot mig själv kan jag ta mig den friheten. Det jag hoppas på är att få samma fina känsla som jag hade på årets Växjölopp, särskilt de första 5 kilometerna där som var det bästa jag någon gång sprungit, rent känslomässigt.

1 kommentar:

  1. När man tävlar sällan så blir det tuffare att veta var man står. I Stockholmstrakten finns det gott om lopp, men jag tycker inte jag har tid med mer än två riktiga satsningar per år, i år ASM och Lidingö. Sen blir det några enstaka millopp mest för att se om det går att komma under 40 en gång i alla fall. Lycka till.

    SvaraRadera