torsdag 21 augusti 2014

Löpbandsintervaller, 6*4 minuter, framfotsrunda 178.

Blev ett rätt så tufft pass på löpbandet, efter 10 minuters uppvärmning i 10-12 km/h så var det dags. Hade bestämt mig för att köra 6*4 minuter, med 0,5% lutning på bandet. Den första 15 km/h sedan 16 km/h därefter 2x17 km/h sedan 16 km/h och en avslutande på 15 km/h. På båda 15 intervallerna kunde jag hålla andningen på en kontrollerad nivå och andades ut på vart 5:e och sista minuten på vart 4:e steg. När jag hamnar på utandning på vart 4:e steg så har jag senaste rundorna bytt utandningsfot efter 5 steg. Har funkat okej. När jag körde 16km intervallerna blev det tuffare och var i sista minuten på dessa uppe på utandning på vart 3:e steg. På 17 km/h var det 3 andning efter 2 minuter och jag hade en puls på över 170 i slutet på båda dessa. Dom var precis lika jobbiga som en utomhusintervall på 3:40-3:45 tempo.

Blev stum i på baksidan av låren efter första 16km intervallen. Fick lite ont i tån inför sista annars kändes okej, är dock lite osäker på landningen, tycker mig märka att när jag blir trött så landar jag lite för mycket på hälen. Jag fick dessutom ta till 4 minuters joggvila inför de båda 17 km intervallerna. Men när man väl kör dom så funkar det okej, även om jag har lite problem med den torra luften som är inomhus.

När jag klev av bandet efter totalt nästan 50 minuter löpning, så var det en konstig känsla, som att jag blev lite yr och vimsig, var stel i låren och hade tänkt köra lite roddmaskin, gjorde också det men det var segt, fick stanna 3 gånger för det krampade i baksidan av vänsterlåret. Hade ungefär 110 i medelwatt blev 4,8 km de sista 200 meterna gick inte, stramade för mycket i låren. Hade en puls på cirka 130 under roddpasset.

Nu efteråt är jag stel i hälen, brukar vara segt med träningen på torsdagar, sov dessutom lite sämre än vanligt i natt. Men skönt att genomfört intervallpasset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar