tisdag 26 augusti 2014

Backintervaller, 6*500 meter, med Merrellskor, framfotsrunda 181.

Blev ett bra intervallpass. Jag har haft löpningsuppehåll sedan i lördags. Körde ett väldigt segt gympass i söndags. Kände mig riktigt sliten då. Så gårdagen var fri från konditionsträning.

Dagens intervaller.

Kände mig som vanligt seg och var inte speciellt sugen på att plåga mig idag. Men efter att ha värmt upp i 2 kilometer så bytte jag skor och satte på mig mina Merrell skor. Sedan fanns det ingen återvändo. 6 gånger uppför backen med joggvila nerför. Det kändes bra med dessa lite lättare skor, speciellt i backpartierna, men på det flacka partiet kändes det lite klumpigt och steget kändes tungt. Men farten var högre än förra gången. Låg på mellan 1:56-2:04. De 2 sista var långsammast. Det var på absolut max idag, i alla fall sista 150 meterna i varje intervall.
 Det är fördelen, eller hur man ska se på det?, med just backintervaller, vare sig man vill eller inte så blir man helt slut vid backintervaller. Det är svårt att komma upp i samma ansträngning på flacka intervaller, i alla fall för mig. Det som är något förmildrande i detta fallet är att dom är relativt korta. Skulle kunna prova att öka dom hundra meter till men tror att löpsteget blir lidande i slutet i så fall.

Det var första gången sedan lilltåskadan som jag körde i "minimalistiska" skor.

Merrell Bare access 2 


 Kändes bättre än väntat. Men tror det var bra att jag både värmde upp och joggade ner i mina Adidas. Det som också var glädjande var att tån inte gjorde sig påmind speciellt mycket, kände lite i vänsterhälen på 5:e och 6:e intervallen. Hade min puls på runt 168 i avslutningen på intervallerna idag, brukar komma upp i 160, så det var ett tecken på att kroppen var lite extra utvilad. Blev lite längre nerjoggar mellan själva intervallerna. Men jag tycker ändå det är bättre att köra hårdare på själva intervallerna istället för att vara för strikt på pausvilan. Tror det är risk att man då medvetet sänker nivån lite för mycket bara för att orka och då kommer man inte riktigt så högt i puls och ansträngning som är bäst för utvecklingen av kroppen.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Det där är ett av mina favoritpass. Hade planerat ett till igår, men det blev försent. Brukar köra i mina tunna adidas men jag brukar jogga i dem också.
    Jag har tre olika backar som jag alternerar, alla på asfalt, men lite olika avvägning mellan lutning och flacka partier.
    Vad hade du för underlag? Hur brant? Mina kan man springa nerför utan att låren tar för mycket stryk.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Enligt klockan är det 22meters höjdskillnad totalt, fast backen är lite annorlunda eftersom den efter cirka 150 meter flackar ut och ett litet tag så går det till och med lite utför men sen de sista 150 meterna är rätt så branta så om man mot förmodan har lite krafter kvar tills man nått ditt så tar dom slut där. Men den är inte för brant, så man kan hålla ett bra löpsteg hela tiden. Vet inte om det ger lika mycket för ljust löpningen om det blir för brant.
    Har även sprungit i den angränsande skidbacken där är det mer än 50meters höjdskillnad på lite över 500 meter men då blir det bitvis nästan gång. Konsten där är att kunna disponera krafterna så dom räcker hela vägen.
    Ja, intervallpass är dom skönaste, efteråt. Men innan har jag enorma problem och ibland nästan lite ångest för hur jobbigt det ska bli just idag.
    Men som du brukar skriva, vi ger oss inte.

    SvaraRadera