söndag 17 augusti 2014

10 km tempo på löpband, framfotsrunda 177.

Inget vidare väder och lite öm lilltå gjorde att jag valde att köra på löpband idag. Hade bra känsla i benen trots det rätt hårda gympasset igår.

Värmde upp i 10 minuter på bandet i 10-12km/h.
Sen satte jag upp farten till 15km/h utan lutning, körde sedan i 40 minuter. Kändes okej trots allt, andningen under kontroll även om det var precis sista 10 minuterna. Pulsen började på 140 och steg inte så mycket under första halvan men efter 30 minuter var den som högst, 162 ungefär sedan sjönk den några slag sista 5 minuterna. I slutet kom jag på att fokusera på andningen, andades ut på vart 5:e steg. Det som tog emot mest var framsidan på låren. Samt att det blir lite tungt att andas inomhusluften. Jag fick slita rätt bra idag och har ingen referens på hur det ska kännas, men det var lättare än om jag skulle kört på i detta tempo utomhus.

När jag kollade stegfrekvensen låg jag på lite över 170/minut, lite för lågt för att vara optimalt. Men hade hyfsat bra hållning hela passet, var lite i slutet som jag ville sjunka ihop om jag inte fokuserade på det.

Det som gör det lite enklare med löpband är att allt är konstant, ingen vind, inga uppförsbackar eller ojämnheter i underlaget. Jag tror löpband passar mig på de snabbare passen. Ska eventuellt köra med lite lutning i fortsättningen, märkte idag att jag landade med mina fötter framför kroppen när jag inte tänkte på det.
Har märkt på min andning, när jag inte fokuserat på den, att jag i lägre farter andas ut på samma fot hela tiden, men i högre farter på varannan. När jag körde backintervaller var det var 3:e steg. Fast vet inte om jag undermedvetet gör rätt nu, kan vara så.

Efter löpbandspasset var jag riktigt trött och sliten i benen. Jag är inte van. Hade mina Adidas och det kändes bra, hade inte ont i tån under passet och inte heller så mycket efter passet. Kände dock lite i hälen efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar